Skip to main content

Benefits and Role of Advertising

Advertising is often considered as the 'senior' element of marketing communications. This view is perhaps an historic one but is firmly entrenched in the mind of many. Those who jobs are primarily focused on other elements of the promotional mix would challenge this with justification. what is unequivocal is the fact that advertising accounts for huge proportions of promotional spends. Whether it is important or less important than the other elements should really not been an issue. Its relative importance is something that should be determined in each individual case as the marketing communication plan is developed. Each promotional element,...however, should be selected for those things that it is good at doing. And has as been identified previously, the elements should be placed together to achieve the benefits of integrative synergy.

Principal benefits of advertising are:
It can reach mass audience (large coverage).
It, increasingly, is able to reach mass audiences selectively (better targeting)It has low unit cost (low cost per thousand).
It is economical, efficient and effective at reaching large audiences.
It is successful at brand maintenance (and many argue that it is successful in brand development).

However, how well an advertising campaign is planned and implemented will have a significant bearing on whether or not the above benefits are achieved.

Although anything from religious and political beliefs to government and charitable services can be advertised, the most money be far spent around the world is on corporate and brand advertising by such global giants as Procter & Gamble, Unilever, Philip Morris, General Motors to name but a few.

What role advertising should play will be affected by the overall intentions of the advertising plan although it is generally agreed that advertising is better at achieving some things rather than others. It is considered, for example, to be capable of reaching large audiences and being effective and cost efficient at achieving high levels of awareness, creating brand differentiation, informing and reminding and, over the longer term, developing and maintaining brands. Some argue that once started, advertising should be continuous activity. Although there maybe a decay effect of advertising ( if stopped, previous advertising will have a diminishing effect over a period of time), it is argue that advertising needs to be continuous if a market presence and share of voice is to be maintained. Because of the competitive nature of the marketplace, advertising should be used to maintain competitive advantage or, at least, maintain the brand in costumers' brand repertoires or consideration sets. That is to say, encourage customers to include or maintain the brand as a possible purchase along with others that they usually buy.

Reference: Integrated Marketing Communication, David Pickton and Amanda Broderick.

Popular posts from this blog

Kelemahan Perencanaan

Disamping banyak manfaat yang didapat dari disusunnya perencanaan, tetapi juga ada kelemahan antara lain.   Pekerjaan yang tercakup dalam perencanaan mungkin berlebihan pada kontribusi nyata.   Perencanaan cenderung menunda kegiatan.   Perencanaan mungkin terlalu membatasi manajemen untuk berinisiatif dan berinovasi.   Kadang-kadang hasil yang baik didapatkan oleh penyesuaian situasi individual dan penanganan setiap masalah pada saat masalah tersebut terjadi, tidak selalu berdasarkan rencana.   Ada rencana-rencana yang diikuti cara-cara yang tidak konsisten. Komentar : Perhatikan di point ketiga dan garisbawahi mengenai inisiatif dan inovasi. Pertanyaannya ialah "Apa yang diharapkan oleh manejemen dengan membuat suatu perencanaan?" Dan jawabannya hanya satu yaitu, jaminan keberhasilan. Manajemen pasti meminta dari individu, maupun kelompok, untuk melakukan perencanaan dalam setiap aktivitasnya dan tidak ada yang namanya "membatasi inisiatif ataupun inovasi". Po...

Unsur dan Hirarki Rencana

Rencana dilihat dari dimensi unsur sekaligus memperlihatkan unsurnya dan hirarkinya. Rencana yang lebih rendah merupakan unsur dari rencana yang lebih tinggi (lihat gambar 5.1). Hirarki rencana dalam garis besarnya ada tiga : - Tujuan terdiri dari : maksud, misi dan sasaran. - Strategi - Rencana utama terdiri dari rencana sekali pakai dan rencana tetap disebut tipe rencana operasional. 1. Tujuan (Goals) Tujuan memberikan pengertian dasar untuk arah dari keseluruhan kegiatan organisasi. Sehingga tujuan adalah sesuatu yang ingin dicapai yang sifatnya sangat umum dan abstrak sehingga perlu dinyatakan dalam maksud, misi dan sasaran. 2. Maksud (Purpose) Maksud merupakan arah yang umum dan tidak hanya berlaku bagi semua organisasi sejenis dalam masyarakat. Maksud didirikan perusahaan adalah menghasilkan barang atau jasa. 3. Misi ( Mission ) Misi merupakan arah yang khas bagi suatu organisasi tertentu dalam batas-bata...

Tugas Manager

Tugas-tugas penting yang harus dilakukan manajer. 1. Manajer bekerja dengan melalui orang lain. Istilah “orang” mencakup tidak hanya para bawahan dan atasan, tetapi juga manajer-manajer lainnya dalam organisasi. Disamping itu, “orang” juga termasuk individu-individu dari luar atau langganan, penyedia (supplier), konsumen atau langganan, pengurus serikat karyawan, pejabat dan karyawan kantor-kantor pemerintah dan sebagainya. 2. Manajer memadukan dan menyeimbangkan tujuan-tujuan yang saling bertentangan dan menetapkan prioritas-prioritas . Setiap manajer akan menghadapi sejumlah tujuan, masalah dan kebutuhan organisasional yang semuanya ini bersaing untuk memperebutkan sumberdaya-sumberdaya organisasi (manusia, material, atau bahkan manajer). Karena berbagai sumberdaya tersebut selalu terbatas, manajer harus menjaga keseimbangan di antara berbagai tujuan dan kebutuhan organisasional. 3. Manajer bertanggung jawab dan mempertanggungjawabkan . Para manajer d...